Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal
Ugama Islam Malaysia Kali Ke-8 yang bersidang pada 24 - 25 September 1984 telah
membincangkan Gelatin Dalam Ubat. Muzakarah telah memutuskan bahawa penggunaan
gelatin dalam ubat pada masa sekarang adalah diharuskan kerana dharurat. Sekiranya
telah ada bahan halal yang dapat menahan ubat dari cepat rosak, maka penggunaan
gelatin dalam ubat tidaklah lagi diharuskan.
Keterangan/Hujah:
Gelatin ialah sejenis protein terbitan yang larut dalam air,
dihasilkan menerusi proses hidrolisis separa ke atascollegen. Collegen ialah unsur protein yang terdapat dalam
tisu-tisu konektif haiwan. Kulit babi, kulit lembu, urat-urat dan tulang
binatang merupakan bahan mentah utama untuk menghasilkan gelatin.
Menurut Encyclopedia Of Chemical Technologi, (Edisi Ke-2, Vol.10,
1960) kebanyakan gelatin jenis A (proses asid) yang dikeluarkan di Amerika
Syarikat diperbuat daripada kulit babi. Di Eropah kulit anak lembu dan tulang
lembu merupakan bahan mentah utama. Penggunaan kulit babi semakin meningkat
kerana proses pengeluaran gelatin darinya lebih cepat.
Pada masa ini kapsul yang terdapat di pasaran atau di hospital dan klinik-klinik kerajaan adalah diperbuat daripada campuran bahan gelatin yang diimport dari luar Negara yang digunakan sebagai bahan untuk menahan ubat dari rosak.
Didalam mesyuarat kali ke-5 Jawatakuasa Mengkaji Bahan Makanan dan Gunaan Orang Islam, Pusat Penyelidikan Islam, Jabatan Perdana Menteri (Bahagian Ugama) pada 11 November 1982 telah diputuskan bahawa:
“Gelatin adalah sejenis bahan yang diperbuat daripada berbagai
jenis haiwan seperti babi, lembu dan sebagainya. Oleh kerana bahan tersebut
pada masa ini diperbuat diluar negeri iaitu yang tidak diketahui sama ada dari
babi, bangkai binatang yang halal dan sebagainya, maka kedudukanya adalah
diragui. Mengikut hukum syarak jika sekiranya satusatu perkara itu diragui
samaada halal atau haram maka ianya terjatuh dalam perkara syubahat makan
hukumnya adalah haram”.
Menurut Jumhur Ulama’, penggunaan bahan-bahan yang haram atau yang
bercampur dengan najis untuk tujuan perubatan adalah haram. Walaubagaimanapun
menggunakan ubat dari benda yang najis selain dari benda yang memabukkan dalam
keadaan dharurat adalah harus sebagaimana pendapat Ibnu Ruslan (Mazhab Shafie)
dalam Kitab Sunan Abi Daud. Pendapat ini berlandaskan kepada Hadith al-‘Urniyyin yang diriwayatkan oleh Imam al-Bukhari dan
Muslim bahawa Rasulullah s.a.w. menyuruh Sahabat meminum air kencing unta
membuat ubat. Hadith ini merupakan kebenaran khas dimana umumnya adalah
diharamkan berubat dengan benda yang haram kecuali sekiranya dharurat di mana
tiada bahan lain yang boleh menggantikannya.
*Segala testimoni mengenai produk bukan bertujuan untuk merawat/menyembuhkan/mencegah apa jua penyakit.Mereka yang mengalami masalah kesihatan dikehendaki merujuk pada pakar perubatan terlebih dahulu.
PENGEDAR SAH SHAKLEE SIMPANG PULAI, GOPENG, STATION 18, IPOH TOWN, BANDAR MERU RAYA, JELAPANG, SILIBIN
COD: Simpang Pulai, Gopeng, Station 18, Ipoh Town, Bandar Meru Raya, Jelapang
Penghantaran Melalui Pos Ke Seluruh Malaysia
SMS/CALL: 012 - 505 7375
Email: qsejati12@yahoo.com
No comments:
Post a Comment